Σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τον φοιτητή:
στην μαθηματική έκφραση των φυσικών φαινομένων
να κατασκευάζει πρότυπα (‘μοντέλα’) εκφράζοντας με μαθηματικό τρόπο τις αλληλεξαρτώμενες διεργασίες του συστήματος
στην μεταφορά του πρότυπου από το χαρτί σε αλγοριθμική μορφή και να παίρνει αποτελέσματα με τις προγραμματιστικές μεθόδους
Η μέχρι σήμερα εμπειρία μας ήταν οτι οι φοιτητές μας
ενώ γνωρίζουν μαθηματικά δεν μπορούν να τα συνδέσουν με την φυσική πραγματικότητα
δεν έχουν ευχέρεια στον προγραμματισμό (Η/Υ)
Οι φοιτητές
πρέπει να γνωρίσουν τον Η/Υ για υπολογιστική εξομοίωση, γιατί ο Η/Υ θα αποτελεί το κατ’ εξοχήν επαγγελματικό τους εργαλείο
μέσω παραδειγμάτων να εξοικειωθούν με τη διαδικασία κατασκευής προτύπων
Παραδείγματα
Πτερύγια ψύξης
Ταλάντωση εκκρεμούς
Διαστασιολόγηση αεραγωγών κλιματισμού
Κυκλοφοριακή συμφόρηση (εξισώσεις κύματος κρούσης)
Κατασκευή Προτύπου
Βασικό χαρακτηριστικό του προτύπου είναι οι μαθηματικές σχέσεις που εκφράζουν τις συσχετίσεις μέσα στο σύστημα. Το πρότυπο πρέπει:
να είναι ευκολονόητο
εύκολο να ελέγχεται για λάθη (έλεγχος αξιοπιστίας)
εύκολο να δίνει αποτελέσματα
Φιλικό στο χρήστη (προ-επεξεργαστής και μετα-επεξεργαστής)
Αυτός που κατασκευάζει το πρότυπο πρέπει να έχει κατανοήσει το φυσικό φαινόμενο (ποιές οι βασικές παράμετροι που επιδρούν στο φαινόμενο - προκύπτουν και από την αδιαστατοποίηση των Δ.Ε). Επίσης:
Η προσομοίωση αποτελεί τη μεγαλύτερη ώθηση στη φαντασία από ότι αναλυτικά μοντέλα.
Η εξομοίωση περιέχει ενόραση μεγαλύτερη και από τις εργαστηριακές ασκήσεις.
Η ικανότητα να απλοποιεί κανείς τη φυσική περιγραφή χωρίς να χάνει ακρίβεια είναι βασική απαίτηση της μαθηματικής μοντελοποίησης (δορυφόρος - τρύπα όζοντος, ταλάντωση εκκρεμούς - μεγάλα πλάτη - χαοτική κίνηση).
Η διαστατική ανάλυση προσφέρεται για τον εντοπισμό των ουσιαστικών παραμέτρων του προβλήματος (αριθμοί Reynolds, Froude, Mach και ιδιοσυχνότητα εκκρεμούς, κ.λπ)
Η πρόκληση κατασκευής προτύπου δεν είναι να φτιάξει κανείς το τέλειο αλλά πολύπλοκο πρότυπο , αλλά να παράγει το απλούστερο δυνατό που να περιλαμβάνει όμως όλα τα βασικά χαρακτηριστικά του φαινομένου που ενδιαφέρει (π.χ προσομοίωση τυρβώδους ροής).
Χρήση Προτύπου
Η αξιοπιστία του προτύπου εξαρτάται από:
την αξιοπιστία των φυσικών υποθέσεων
την αξιοπιστία των παραμέτρων εισόδου
την αξιοπιστία της μαθηματικής περιγραφής
δηλαδή Garbage in-Garbage out. Το μικρό κόστος υπολογισμών και η αύξηση της ταχύτητας υπολογισμών έδωσε επαναστατική ώθηση στην κατασκευή μοντέλων.Ετσι τα μοντέλα αποτελούν φθηνή λύση για την κατανόηση ή βελτιστοποίηση των φυσικών διεργασιών (π.χ. σχεδίαση αεροτομών, βελτιστοποίηση λεβήτων, εναλλακτών θερμότητας).
Στάδια Κατασκευής Προτύπου
Λεκτική περιγραφή (όρια συστήματος, καταστατικές μεταβλητές συστήματος)
Μαθηματικοποίηση (μαθηματικές σχέσεις μεταξύ των μεταβλητών του συστήματος)
Αλγοριθμική περιγραφή (κατασκευή αλγορίθμου - τρέξιμο)
Αξιοπιστία - πρόβλεψη (σύγκριση συμπεριφοράς προτύπου με φυσική πραγματικότητα- πρόβλεψη- βελτιστοποίηση-επέκταση)